وبلاگ فاضل محمدی - سازنده حرفه ای ویلون دست ساز

وبلاگ رسمی استاد فاضل محمدی سازنده ویلون های حرفه ای

وبلاگ فاضل محمدی - سازنده حرفه ای ویلون دست ساز

وبلاگ رسمی استاد فاضل محمدی سازنده ویلون های حرفه ای


رعایت نواخت تراش در نقاط مختلف صفحه های ویولن تاثیر مستقیم و اثر گذاری در تمیز بودن صدای ویولن دارد. تراش صفحه ها باید گونه ای باشد که از مرکز نوسان ویولن به طرف کنارها کاهش قطر پیدا کند که این شکل تراش صفحه اثر مستقیمی در شدت و گستردگی صدای ویولن دارد. موضوع مهمتر اینکه در انتخاب الگوی تراش نسبت به الگوی دیگر، قطر صفحه در نقاط مختلف نسبت به هم متفاوت دارند بعنوان مثال در الگوی ویولن جاکوپ اشتاینر بخاطر اینکه طاق صفحه ها نسبت به سایر الگوهای ویولن بیشتر می باشد اختلاف قطر در مرکز نوسان نسبت به کنارها کمترمی شود اما در الگوهای استراد یواریوس اختلاف مرکز نوسان نسبت به کنارها کاملا مشهود و قطر صفحه ها روند کاهشی دارد.
یک سازنده ویولن براحتی می تواند با تست گردش دیاپازون روی صفحه های ویولن متوجه این نکته شود علاوه بر این سازنده ویولن مجددا باید دقت داشته باشد این حساسیت کاهش قطر از مرکز نوسان به کنارها برای صفحه رو (زبرین) دو برابر می باشد زیرا مرکز نوسان ویولن تحت کنترل صفحه رو (زبرین) است و تاثیر کمی به صفحه زیرین مربوط می شود.
در اهمیت مرکز نوسان ویولن به چند نکته باید توجه زیادی شود:

اندازه و قطر صفحه ی رو در مرکز نوسان که نقطه بحرانی صدای ویولن می باشد. اندازه و نحوه کارگزاردن پل هارمونی (ر - و- سل)، موقعیت پل هارمونی (می – و -لا) نسبت به پایه خرک (می) روی صفحه ویولن، اندازه گشادی و تنگی سوراخهای (f) روی صفحه ویولن، این نکات از عوامل تاثیر گذاز در صدای ویولن می باشد که کاملا به صفحه رو(زبرین) مربوط می شود که نقطه بحرانی و مرکز نوسان ساز ویولن است.

 


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی