وبلاگ فاضل محمدی - سازنده حرفه ای ویلون دست ساز

وبلاگ رسمی استاد فاضل محمدی سازنده ویلون های حرفه ای

وبلاگ فاضل محمدی - سازنده حرفه ای ویلون دست ساز

وبلاگ رسمی استاد فاضل محمدی سازنده ویلون های حرفه ای

 فاضل محمّدی در سال 1369 کار آموزش نوازندگی ویولن را به صورت حرفه ای شروع کرد و در کنار آموزش نوازندگی بشکل تحقیقی و پاره وقت در مورد ساخت ویولن فعالیت داشت.

ایشان در زمینه نوازندگی ویولن کلاسیک و ایرانی کاملاً با تجربه و چیره دست می باشد و سبک نوازندگی اصلی وی نئوکلاسیک و جیپسی می باشد.

آقای محمّدی در سال1375 سازندگی ویولن را به شکل حرفه ای و تخصصی شروع کرد ایشان برای تکمیل اطلاعات ساخت ویولن به کرومونائی ایتالیا مسافرت داشته و دارای تائیدیه ساخت ویولن از سازندگان خوب ایتالیا می باشد.

نکته ای که در مورد سازندگی ویولن آقای محمّدی بر آن بسیار تاکید دارد وسازندگان کرومونا با تاکید به وی متذکر شده بودن آشنایی کامل و مهارت خوب در نوازندگی ویولن بود که سازنده ویولن باید از این امکان و تبحر برخوردار باشد. ایشان معتقد است که سازنده علاوه بر این که باید دارای مهارت کامل و کافی در صنعت ساخت ویولن و آشنا به فنون سازگری باشد باید دارای تبحر و مهارت بالا و گوش دقیق نوازندگی ساز ویولن نیز باشد.

فاضل محمّدی خاطر نشان کرد تمام سازندگان برجسته و مطرح که در ایتالیا ملاقات کرد همگی در سطح عالی از نوازندگی برخوردار بودن و برای تست سازه ساخت شده خود نیازمند به نوازنده نبودند. زیرا کسی که نوازنده است از علم ساختن آگاهی ندارد و کسی سازنده است از مهارت نوازندگی اطلاع ندارد پس در نتیجه یک سازنده حتماً باید نوازنده ماهری باشد.

تنوع و گوناگونی صدای ویولن بسیار متنوع است و گوش یک سازنده باید با تمام سمپلها و الگوهای صدای ویولن آشنا باشد. تا بتواند نمونه ی صدایی که نوازنده به او سفارش داده به خوبی و بدون کم و کاست بسازد که متاسفانه این مورد بسیار نا چیز شمرد و سازندگان فقط شکل ویولن را نجاری می کنند.

حتی در مورد صنعت سازگری و شکل ظاهری ویولن دقت تمام و کافی را باید مد نظر داشت. ساخت دقیق شکل ظاهری ویولن در نظر گرفتن ظرافت های ویولن دست کمی از اهمیت صدای ویولن ندارد.

فاضل محمّدی علاوه بر اینکه به شکل تخصصی به ساخت ویولن اشتغال دارد بخشی از کار ایشان آموزش ویولن می باشد.

به قلم محسن زنگنه